ŽÁBA NA PRAMENI, o.s.
rozcestník hlavních aktivit a projektů
osvěta, vzdělávání, kulturní aktivity,
vyrovnávání šancí žen a mužů,
rozvoj občanské společnosti

Český Krumlov věnuje rok 2018 ženám. Vystaví práce Toybox, Šedé nebo partnerky Josefa Váchala 

29. 01. 2018, rubrika: Aktuality
 

Do oslav „osmičkového“ roku se zapojuje i českokrumlovská galerie Egon Schiele Art Centrum, která ovšem spíš než na vznik republiky klade důraz na fakt, že právě v tuto dobu získaly československé ženy volební právo.

„Zásadní je z našeho pohledu jejich životní cesta, zkušenost, nadhled a samozřejmě neotřelý způsob vyjadřování výtvarnými technikami,“ vysvětluje kurátorka a ředitelka centra Hana Jirmusová Lazarowitz.

„Autory – v tomto případě tedy autorky – vždy vybíráme tak, aby paralelně zpřístupněné samostatné výstavy, často promlouvající k obdobnému tématu, byly rozmanité nejen v náhledu na problém, ale také ve způsobech tvorby a časovém těžišti,“ dodává.

Přiznává však, že k zajímavým umělkyním se v minulosti v mnoha případech dostala až přes jejich slavnější muže.

„Nejprve jsme připravili výstavu Jiřího Koláře, až po letech přehlídku Běly Kolářové. Nejprve Olbrama Zoubka, až po letech jeho paní Evu Kmentovou. Vystavili jsme také rozsáhlé dílo Josefa Váchala, ale až nyní se snažíme dát dohromady dílo jeho přítelkyně, partnerky a podporovatelky Anny Mackové. Dokonce i loni byla prioritou výstava Pavla Brázdy, abychom v průběhu příprav zjistili, jakým mimořádným talentem disponuje jeho žena Věra Nováková,“ vypočítává.

Rok 2018 tedy Jirmusová Lazarowitz vnímá jako jakési doplnění skutečností – čistě genderově, ale také obsahově. „Pohled mužů na svět, zachycený v uměleckých dílech, vídáme už mnoho století. Ženy měly oproti tomu maximálně tak roli malířova modelu,“ doplňuje.

Chystané výstavy projektu Pohled ženy
Anna Macková (1887-1969)
Vymohla si možnost věnovat se studiu malby a grafiky. V roce 1918 se seznámila se svým osudovým mužem Josefem Váchalem; cestovali spolu, vzájemně se inspirovali a pracovali na barevných dřevorytech. Macková Váchalovi finančně pomáhala, později se na zdraví páru podepsalo drastické zabavování majetku rodiny Anny Mackové.

Marie Blabolilová (*1948)
Přes specifický minimalismus přináší dílo Marie Blabolilové silné emoce. Výstava této výtvarnice bude retrospektivou zahrnující grafiku, kresby a obrazy s těžištěm v 60. letech. Součástí instalace bude i dobový nábytek, linoleum či sklo. Blabolilovou inspirovaly a byly jí také materiálem k tvorbě.

Eva Išková Prokopcová (*1948)
Expresivní malby jihočeské umělkyně Evy Prokopcové vystavovali v Českém Krumlově už před deseti lety. Na aktuální výstavě nechá prostřednictvím nových obrazů nahlédnout do nelehkých osudů rodiny, již rok 1948 navždycky rozdělil. Plány na emigraci nakonec zhatila nemoc, matka s novorozenětem kvůli nemoci zůstaly v Československu a přes Šumavu utekl jen otec. Rodina se už nikdy nesetkala.

Magdaléna Rajnišová (*1958)
Malířka a scénografka se po dlouholetém pobytu v zahraničí vrátila do rodného domu v Kladně. Její životní cesta se odráží v obrazech, v nichž hlavní roli hraje “paměť místa”. Tématy Rajnišové jsou pouště a světlo, ale i biblické motivy.

Kateřina Šedá (*1977)
Nový projekt konceptuální umělkyně reaguje na celosvětový jev poslední doby – přeplněnost a zároveň vyprázdněnost světových turistických center, často historických a architektonických skvostů, jimiž protékají statisíce turistů. Ti tato místa postupně “očišťují” od normální infrastruktury i původních obyvatel.

Toybox
Autorka komiksů, street artu, ilustrátorka a výtvarnice, která často spolupracuje se sociálně vyloučenými spoluobčany, představí dílo spojené s fenoménem Českého Krumlova, ale také s její novou životní rolí maminky dvojčat.
Hana Slívová
(Zdroj: magazin.aktualne.cz, 25.1. 2018)

Den v triku