ŽÁBA NA PRAMENI, o.s.
rozcestník hlavních aktivit a projektů
osvěta, vzdělávání, kulturní aktivity,
vyrovnávání šancí žen a mužů,
rozvoj občanské společnosti

Umělkyně pověsila na univerzitu znepokojující plakáty, SPD spílá studentům 

11. 02. 2019, rubrika: Aktuality
 

Pět velkoplošných plakátů, které visí na budově ústecké Fakulty umění a designu, vyvolalo v posledních dnech velké diskuze na sociálních sítích. Vyjádřilo se k nim například hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamury nebo Čisté Ústí Tomáše Vandase. Vadí jim jejich vyznění.

Na plakátech je pětice textů: „Když vraždili Židy, mlčel jsem…, Když vyháněli Němce, mlčel jsem…, Když mlátili Romy, mlčel jsem…, Když odmítali uprchlíky, mlčel jsem…, Když přišli pro mě, už všichni mlčeli.“

Jde o parafrázi výroku německého teologa a jednoho z nejvýraznějších protestantských odpůrců nacismu Martina Niemöllera, který v několika verzích pronesl: „Když přišli nacisté pro komunisty, mlčel jsem – nebyl jsem přece komunista. … Když zavírali sociální demokraty, mlčel jsem – nebyl jsem přece sociální demokrat … Když přišli pro mě, nebyl už nikdo, kdo by se mohl ozvat.“

Plakáty na budově visí od října, kdy byly vyvěšeny jako součást rozsáhlého výstavního projektu Monumentální topografie k 25. výročí založení fakulty. Nyní někdo fotografii plakátů nově umístil na Facebook, kde se rychle začala šířit s pobouřenými komentáři.

„Nesmyslná hesla si vyvěsili studenti univerzity v Ústí nad Labem. Další z důkazů, že náš vzdělávací systém je na tom opravdu špatně. Univerzity chrlí ročně stovky ‚odborníků‘ na gender, neziskový sektor či dotace, ale studentům chybí základní vědomosti a také kritické myšlení. Měli by se stydět (studenti) a jejich profesoři s nimi,“ stojí například na facebookovém profilu SPD.

Plakáty přitom nevytvořili ústečtí studenti, ale slovenská umělkyně a profesorka Ilona Neméth.

„Řada úsudků v komentářích je postavena pouze na fotografii, která byla od počátku uživatelem uvedena mylnou interpretací. Tomuto dílu se podařilo odhalit mělkou a nebezpečnou těkavost sociálních sítí,“ komentuje to děkan Fakulty umění a designu Pavel Mrkus.

„Na druhé straně se podařilo odhalit i hlubokou propast v porozumění a výkladech základních dějinných traumat, které stále ovlivňují současný bolestný stav duše střední Evropy a v jejím rámci i nelehký každodenní život obyvatel v České republice a především jejích příhraničních oblastí. V tomto ohledu dílo beze zbytku představuje současné umění v jeho nejlepší formě,“ dodal.
(Zdroj: idnes.cz, 28.1. 2019)

Den v triku